Кариерата като търговска марка

Какво кара човек да предпочете един продукт пред друг, какво кара един работодател да предпочете един кандидат пред друг? Какво е общото между тези два избора? Как, използвайки някои основни правила в маркетинга, можем да управляваме кариерата си и да превърнем себе си в “по-привлекателен” кандидат за работа или професионалист с повече перспективи?

Вашата автобиография е вашата реклама

Когато се стремите да получите една работа, вие продавате вашите умения и опит. Вашият клиент е мениджърът по човешки ресурси. Вашата цел е да го убедите да “купи вашия продукт”, т.е. да предпочете вашата кандидатура.

Добрият маркетинг е фокусиран върху нуждите на клиента, т.е. по какъв начин продуктът задоволява определена потребност на потребителя, докато лошият маркетинг акцентира върху характеристиките на компанията или продукта. От гледна точка на процеса на търсене на работа, добрият маркетинг означава не просто да кажете на бъдещия си работодател колко блестящ специалист сте, а да го убедите как чрез своите качества и квалификация ще му помогнете в решаването на даден проблем или какъв ще бъде личният ви принос към дейността и компанията.

Повечето от хората, които търсят работа, не са активни в увеличаването на своята “пазарна стойност”. За да погледнете на кариерата си като на търговска марка, трябва да сте наясно кои са талантите и силните страни на личността ви, които ще се окажат привлекателни за потенциалния работодател и как да ги представите по най-успешния начин. Трябва да намерите отговор на въпроси като:

  1. Кой/коя съм аз?
  2. В какво съм добър/а?
  3. Защо трябва да наемат точно мен?
  4. Какво ме отличава от другите?

На пазара на труда вашата търговска марка това е вашият уникален имидж, който ви представя като надежден професионалист. Как да изградите печеливша репутация?

Направете преглед на постиженията си

Вашите минали постижения са основата на вашата марка – идентифицирайте ги. Оценете силните и слабите си страни и създайте стратегия за развитие на умения и придобиване на опит в сферите, в които не сте толкова добри. Старайте се по всякакъв начин да разширявате вашите компетенции.

Увеличавайте квалификацията си

За повечето професии се изисква някакъв минимум от знания и умения, но за да постигнете истински успех вероятно ще ви е необходимо допълнително обучение. Преценете какъв вид допълнителна квалификация ще ви направи по-конкурентноспособни и ще увеличи вашата “пазарна стойност”. Може би ще се сблъскате с проблеми като недостиг на време или средства, но не забравяйте, че това е инвестиция в изграждането на вашата марка.

Рекламирайте се

Може би притежавате много таланти, но ако никой не знае за тях, сигурно няма да имате голям успех. Най-старият и най-широко използван инструмент за популяризиране на вашата търговска марка това е автобиографията. Какво друго може да се направи? Напоследък се наблюдава интересна тенденция – специалистите по подбор да пускат имената на перспективни кандидати за определена позиция в интернет-търсачки, като Google например. Затова направете ваш собствен сайт, където да публикувате информация за себе си, интересите си, проекти, по които сте работили или публикации, ако имате такива. И не на последно място, промотирайте вашата марка на работното си място. Всички си мислим, че шефовете ни знаят за нашите постижения, но често не е точно така. Намерете начин успехите ви да стават известни на вашия шеф.

Станете експерт

Нищо няма да има по-голям принос за развитието на кариерата ви от репутацията на експерт във вашата област. Започнете с писането на материали, които доказват вашите познания и ги публикувайте в печатни или онлайн професионални издания. Стремете се да участвате в срещи или конференции, където бихте могли да правите изказвания или презентации, така че името ви да започне да се свързва с професионализъм.

Изградете мрежа от контакти

Няма по-ефективно средство в маркетинга от т. нар. “информация от уста на уста”, т.е. какво хората казват за вас. Поддържайте мрежата си от контакти силна и бъдете сигурни, че вашите познати знаят за успехите ви. Непрекъснато разширявайте познанствата си. Търсете нови професионални организации. Все повече нараства влиянието на онлайн професионалните общества – търсете ги и се стремете към участие в тях.

 

Рада Йосифова
Консултант Човешки ресурси

Comments are closed.